d-amir בית תוכנה אינטרנטית
תוכנות ידידותיות מותאמות עבורך

מערכות ניהול תוכן

יום רביעי. לקראת שקיעה. דלית האדריכלית בהכנות אחרונות. הרתיחה מים לתה, סידרה את הפירות בסלסלה, והוציאה הכל אל השולחן שמול השקיעה. והנה נשמע הצלצול בדלת. בדיוק בזמן.

מפגש החברות החודשי מתחיל

מיכל הגיעה מנהלל, שולה מעפולה, ושלומית הירושלמית הגיעה עם ליעד, שגרה כאן ליד.

השיחה שוטפת ואף טעימה, ודלית האדריכלית סיפרה שהגיעה למסקנה שהיא צריכה אתר אישי.

מה זה אתר אישי? שאלה שלומית

שמתי לב, ענתה דלית, שיש אנשים לא מעטים שנכנסים לאתר שלי מתוך דברים שאינם מקצועיים שכתבתי בפורומים שונים. כלומר שמי שאני, על דעותי השונות, תחביבי, ומתכון המוסקה המעולה שלי, גורם לאנשים לרצות לקנות ממני.

ואני גם שמה לב שכשאני קונה מוצר מעסק קטן, הקשר האישי שנוצר עם בעלת העסק משפיע על הסיכוי שאקנה שם.

מי שנכנס לאתר של דלית האדריכלית לומד כמה אני טובה בתור אדריכלית, וכמה כדאי לו להשתמש בשירותי המקצועיים, אבל איך ידע מה באמת מעניין אותי פרט לעבודה?

בשביל זה חשבתי לעשות לי אתר נוסף, האתר של דלית הבשלנית, בו אוכל לכתוב את מתכוני המשובחים, טיפים לגידול דגי נוי, ואיזה בשר יוצא הכי טעים על המנגל. בקיצור – כל מה שמעניין אותי, אבל לא מאמרים מקצועיים.

ואל תציעו לי בלוג, בנות, כי בלוג מתוכנן להרבה קוראים חוזרים. הסדר של המאמרים הוא לפי מועד הכתיבה ולא לפי נושאים, ואני רוצה שמישהי חדשה שנכנסת לאתר תוכל להתרשם במהירות מה הנושאים שמעניינים אותי, ואם אחד מהם מעניין אותה במיוחד, היא תוכל להתעמק בו בקלות.


עיניה של שולה נדלקו, ולא מההשתקפות של השמש השוקעת.

וואוו, איזה רעיון מרשים.

את בעצם רוצה אתר תדמית עבור דלית.

נכון, אמרה דלית, לא חשבתי על זה ככה, אבל את צודקת. ואני יודעת שאני רוצה אתר דינמי עם מערכת ניהול תוכן, כדי שאוכל בקלות ובעצמי להזין תכנים לאתר שלי.


על איזו מערכת ניהול תוכן אתן ממליצות?


שולה מעפולה מיד המליצה על ג'ומלה.

זו מערכת קוד פתוח מאד מפורסמת. יש לה הרבה מודולים שניתן בקלות להוסיף, וכך להוסיף תכונות ופונקציונליות לאתר במחיר נמוך


מיכל מנהלל אמרה שהיא ממליצה על דרופל.

גם הדרופל היא מערכת קוד פתוח, גם הדרופל נותן מענה לאתרי פורטל, בדיוק כמו הג'ומלה, אבל בעוד שהחסרון העיקרי של ג'ומלה זה הסיבוכיות בהפעלה שלה, בדרופל ניתן לבנות אתר קצת יותר פשוט לתפעול

כאן התערבה ליעד (נכון, זו שגרה ליד) ואמרה שאם השיקול העיקרי הוא נוחות השימוש, כדאי מאד לחשוב על מערכות של בתי תוכנה קטנים.

יש מספר מערכות כאלה. אני מכירה את מערכת עדעד. אז נכון שהמערכת לא תאפשר לי לבנות פורום, אבל מי צריך פורום ? וחוצמזה, מה שהכי חשוב זו העובדה שהמערכת כל כך פשוטה לתפעול, שאפילו ללא הדרכה בכלל ניתן להתחיל לעבוד איתה, וזה גם אומר שבעוד חצי שנה לא תצטרכי לרכוש הדרכה חוזרת כי הספקת לשכוח איך עובדים עם המערכת.


הרהרה דלית בכל ההמלצות, ופתאום שמה לב שלא שמעה את דעתה של שלומית. פנתה אליה וביקשה: אנא שלומית עזרי לי להחליט, הרי את תוכניתנית.

חייכה שלומית, לקחה אוויר, וכך אמרה:

ניתן לחלק את מערכות ניהול התוכן לשלושה סוגים:

מערכות ניהול תוכן גנריות שמנסות לתת פתרון לכל סוגי האתרים (כדוגמת ג'ומלה, דרופל, וורדפרס)

מערכות אלה מאפשרות להקים במהירות אתרים מורכבים יחסית, ולהוסיף תכונות לאתר בעזרת מודולים קיימים וחופשיים, אולם צריך יחסית הרבה ידע כדי לעבוד עמן, הן מוציאות עדכוני אבטחה מדי פעם שגורמים לצורך בעדכון האתר, ומרוב האפשרויות שיש בהן למשתמש, הן מאד מסובכות לתפעול.

מערכות אלה מתאימות לאתרים בינוניים במורכבותם, שהמשתמש שלהם בעל גישה למחשבים וישתמש בתדירות גבוהה במערכת, ושלוקח בחשבון שיצטרך לעדכן את האתר מדי פעם, בגלל החלפת גרסת מערכת הניהול.

אם בוחרים במערכת כזו, חשוב לבחור במערכת נפוצה שיש לה הרבה מתכנתים, כך שניתן יהיה לתקן באגים באתר גם בעזרת מתכנת אחר מבונה האתר המקורי.

יש לקחת בחשבון שגם אם המערכת כתובה ב-PHP, יש להתייחס אליהן כאל שפת תכנות נפרדת, כיוון שהקוד עצמו כל כך מסובך.


מערכת ניהול תוכן ייעודית

מערכת ניהול תוכן שנכתבת במיוחד עבור האתר שלך.

מערכת כזו תהיה הפשוטה ביותר לתפעול, כיוון שהיא מתאימה לצורך שלך במדויק, ממש כמו שחייט מתאים לך את החליפה שהולמת אותך ביותר.

כאשר רוכשים אתר שמבוסס על מערכת ייעודית, חשוב לבחור שפה נפוצה (כגון PHP או דוט NET ), ומתכנת טוב


מערכת ניהול תוכן גנרית ספציפית

כן, אני יודעת שיש כאן סתירה בשם. הרעיון הוא שזו מערכת מוכנה מראש, שעוברת התאמות קלות עבור האתר שלך. כיוון שהיא מוכנה מראש היא זולה יותר. כיוון שהיא ספציפית לסוג מסוים של אתרים (כמו למשל עדעד-ניהול תוכן שמתאימה לאתרי תדמית פשוטים ולאתרים אישיים), היא עדיין פשוטה לתפעול




וכמו תמיד, אין סוג מערכת שמתאים לכל האתרים. ולמרות שיש לי העדפה ברורה למערכת ייעודית, או לפחות גנרית ספציפית, כי אני חושבת שפשטות השימוש זו נקודה מאד חשובה למערכת ניהול תוכן, עדיין יש אתרים שאני ממליצה להם להבנות על מערכת כללית כגון דרופל או ג'ומלה


אתר אישי

אתר המכיל פוסטים והגיגים של בעל האתר בנושאים שונים המעניינים אותו.

המטרה של אתר אישי היא לעזור לגולש להכיר את האדם שבבעל האתר, את הנושאים המעניינים אותו ואת דיעותיו בנושאים השונים, זאת מתוך הבנה שאנו עושים עסקים עם אנשים ולכן היכרות עם בעל העסק תגביר את הסיכוי לסגירת עסקה.

אתר אישי כולל דפים בנושאים שונים, אולם בניגוד לבלוג, יותר חשובה החלוקה לנושאים מאשר מועד כתיבת הדף.